Prognozy dla branży e-commerce na rok 2015 są bardzo optymistyczne, bowiem aż 48% osób korzystających z usług sklepów internetowych planuje większe niż w zeszłym roku zakupy on-line – wynika z ankiety przeprowadzonej przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia dla Poczty Polskiej. Najchętniej kupowane produkty to: odzież, obuwie, artykuły do wyposażenia domu, sprzęt elektroniczny i komputerowy, książki, a także kosmetyki.
Średnia kwota jaką internauci wydają co miesiąc na zakupy w sieci wynosi 156 zł. 57% badanych deklaruje, że w tym roku będą częściej robili zakupy w sklepach internetowych niż w tradycyjnych (nie dotyczy to jedynie żywności oraz biletów). Najwięcej osób preferuje dostawę towarów kurierem, a na drugim miejscu jest obiór paczek w placówce pocztowej, zaś stosunkowo najmniejszą popularnością cieszy się osobisty odbiór przesyłek w punktach typu paczkomaty czy sklepy sieciowe. – Wyniki badań przeprowadzonych przez ARC pokazują, że Polacy polubili szybkość oraz wygodę, z jaką wiążą się zakupy on-line. Pozwala to przewidywać, że sprzedawcy oraz dostawcy, którzy będą potrafili sprostać rosnącym wymaganiom klientów, mogą liczyć na duże zyski w sektorze e-commerce – powiedział członek zarządu ARC Marek Lekki.
Czego się obawiamy kupując przez internet?
Mimo że aż 48% osób kupujących w sklepach internetowych planuje w przyszłym roku zwiększyć budżet na wydatki on-line, to jednak wciąż powszechne są obawy związane z taką formą zakupów. Najwięcej wątpliwości dotyczy ewentualnej niezgodności produktu z zamówieniem, możliwości jego uszkodzenia w czasie transportu oraz prób oszustwa bądź wyłudzenia. Do zakupów w internecie część osób zniechęcają także wysokie koszty przesyłek lub brak pewności czy zamówiony towar dojdzie na czas. Najmniej osób obawia się bankructwa sklepu czy problemów związanych z płatnością przez internet.
Boże Narodzenie świętem e-commerce
Ciekawych informacji na temat zwyczajów zakupowych polskich internautów dostarczają odpowiedzi dotyczące zadowolenia z zakupów zrobionych w sieci przed świętami Bożego Narodzenia, jako że aż 80% z nich udało się w ten sposób nabyć prezent pod choinkę. Najczęstszym sposobem płatności był przelew bankowy on-line, natomiast w drugiej kolejności kupujący decydowali się na usługi firm pośredniczących w płatnościach. Tylko co piąta osoba korzystała z płatności za pobraniem.
Ocena usług Poczty Polskiej
Najczęściej wymienianą firmą dostarczającą w grudniu przesyłkę była Poczta Polska (45%), a co druga osoba korzystająca z jej usług wybierała paczkę pocztową jako sposób dostawy. Jednocześnie aż 87% klientów było zadowolonych czy też bardzo zadowolonych z usług Poczty Polskiej. – Cieszę się z wyników badań zadowolenia klientów z usług Poczty Polskiej. Zakupy on-line przed świętami, to czas, kiedy Poczta dostarcza rekordową ilość paczek. W ostatnim tygodniu przed Wigilią (15-21.12.2014) wskaźnik Świątecznego Barometru Poczty Polskiej osiągnął poziom 190,86% przeciętnej liczby paczek z 2014 r – skomentował Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej.