Grupa OLX została ukarana przez UOKiK karą w wysokości ponad 28 mln zł za nieuczciwe praktyki związane z systemem ocen użytkowników. Serwis ogłoszeniowy miał wprowadzać użytkowników w błąd, umożliwiając wystawianie opinii osobom, które nie dokonały zakupu, a jednocześnie utrudniając ocenę tym, którzy realnie dokonali transakcji.
Główne zarzuty wobec OLX:
- Oceny mogli wystawiać także użytkownicy, którzy niczego nie kupili – wystarczył np. kontakt z ogłoszeniem.
- Brak równego dostępu do oceniania – zaproszenia do wystawienia opinii wysyłano tylko raz w tygodniu, wyłącznie do ostatniego kontaktu transakcyjnego.
- Negatywne oceny były zaniżane przez algorytm – system przypisywał większą wagę pozytywnym opiniom i mógł przekształcać rzeczywiste „nie polecam” w „nieźle”, „dobrze” lub nawet „rewelacyjnie”.
- Brak przejrzystości – konsumenci nie mieli dostępu do treści ocen, nie wiedzieli też, jakie kryteria wpływają na ocenę ogólną.
– System ocen sugerował wyższy poziom zadowolenia z transakcji niż miało to miejsce w rzeczywistości – podkreśla Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
OLX zmienił zasady w sierpniu 2024 r. Od tego czasu:
- oceny mogą wystawiać tylko realni kupujący z przesyłką OLX,
- ocena ogólna to średnia arytmetyczna widocznych ocen (1-5 gwiazdek),
Kara wynosi dokładnie 28 420 869 zł. Decyzja nie jest jeszcze prawomocna – OLX może odwołać się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Spółka będzie musiała poinformować o decyzji UOKiK na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych.